محققان دانشگاه روتردام در هلند با مطالعه ای متوجه شدند کهداروهای ضد دردو ضد التهاب غیراستروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن می توانند موجب ایجاد اختلال در ضربان قلب شوند.

این اختلال که فیبریلاسیون دهلیزی(یا نامنظمی ضربان قلب) نامیده می شود معمولا با بالا رفتن سن یا ابتلا به برخی بیماری ها از قبیل دیابت یا فشار خون بالا افزایش می یابد.

اما محققان متوجه شدند کهمصرف منظم مسکنها نیز می تواند از عوامل افزایش دهنده این خطر باشد.

یکی از مهمترین عوارض مربوط به فیبریلاسیون دهلیزی این است که می تواند موجب سکته مغزی شود.

خطر ابتلا به سکته مغزی در افرادی که به این عارضه مبتلا هستند میان سه تا پنج برابر بیشتر از سایر افراد است.

در این مطالعه محققان هلندی سلامت قلب هشت هزار و ۴۲۳ فرد ۵۵ ساله و بالاتر(با متوسط سن ۶۸ سال) را به مدت ۲۴ سال یعنی از سال ۱۹۹۰ تا کنون مورد بررسی قرار دادند.

این مطالعه نشان داد که ۸۵۷ نفر دچار فیبریلاسیون دهلیزی شدند که از این تعداد ۵۵۴ نفر غالبا داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مصرف می کردند و ۴۲ نفر هنگامی که اختلال ضربان قلبی آغاز شد از این داروها مصرف می کردند.

محققان با در نظر گرفتن سن و مشکلات سلامتی بیماران مختلف متوجه شدند که مصرف داروهای ضدالتهابی غیراستروئیدی با افزایش خطر ۷۶ درصدی ابتلا به اختلال ضربان قلب همراه است.